Wetenschappelijk onderbouwd

Wetenschappelijk onderbouwd programma

Tot voor kort dacht men dat minder calorieën eten de meest effectieve manier was om gewicht te verliezen.
Recente wetenschappelijke studies tonen aan dat een verhoogde eiwitinname, met daarnaast een drastische verlaging van de koolhydraat- en vet inname het meest effectief is als het gaat om verlies van lichaamsvet met behoud van vetvrije massa. (1,2)

Deze methode zorgt er niet alleen voor dat je meer vet verliest, het is ook makkelijker vol te houden. (2) Onderzoek toont ook aan, dat een voedingspatroon rijk aan eiwitten en met een laag suikergehalte de enige manier is, om het bereikte streefgewicht vast te houden op langere termijn. (3)

1) S. SOENEN, ‘EFFICACY OF MACRONUTRIENTS ON TARGETING OBESITY AND BEYOND’, UNIVERSITEIT VAN MAASTRICHT 2010.

2) S. DEVKOTA, D.K. LAYMAN (2010) ‘PROTEIN METABOLIC ROLES IN TREATMENT OF OBESITY’. CURR.OPIN.CLIN.NUTR.METAB.CARE 13,403-407.

3) P.M. CLIFTON, D. CONDO, J.B. KEOGH (2014) ‘LONG TERM WEIGHT MAINTENANCE AFTER ADVICE TO CONSUME LOW CARBOHYDRATE, HIGHER PROTEIN DIETS’.

Met de volgende indicaties kan je verantwoord starten met het
afslankprogramma:

  • Je wilt graag een paar kilo kwijt
  • Obesitas BMI hoger dan 25
  • Hypertensie; vermindering van medicatie
  • Slaapapnoe; verbetering slaapritme stoornissen en snurken
  • Artrose; vermindering van de intra-articulaire druk
  • Veneuze insufficiëntie van de onderste ledematen; verbetering van de bloedsomloop
  • Astma; verbetering van de respiratoire capaciteit
  • Hypothyroidie; verbeterde respons hormonen

Met onderstaande indicaties kan je helaas niet deelnemen aan het afslankprogramma: bij twijfel neem altijd contact op.

  • Chronische nier- en leverinsufficiëntie
  • Recent hartinfarct korter dan 6 maanden, hartritmestoornissen of hart insufficiëntie
  • Zwangerschap en borstvoeding
  • Diabetes type 1
  • Kanker
  • Koemelkeiwit allergie (in overleg)
  • Soja allergie